Автоматизація пропускного контролю автотранспорту
Цілі автоматизації пропускного контролю автотранспорту
- Облік автотранспорту та вантажів.
- Диспетчеризація.
- Управління чергою.
- Доказова база не фіктивності операцій.
- Прискорення операцій обліку та контролю.
- Зменшення ручної праці та зниження «людського фактора».
- Планування роботи транспорту та обробки вантажопотоків.
- Спрощення роботи для співробітників.
Система автоматизації пропускного контролю автомобільного транспорту, як правило, не є системою «сама в собі». Вона, зазвичай, інтегрується з іншими системами контролю та обліку на підприємстві: 1С:Підприємство, web-портал для замовників, пробовідбірники та автовагові. Ідентифікація транспорту може бути виконана на різних технологіях або їх комбінації.
- Штрихові коди.
- QR коди (2D).
- RFID.
- Розпізнавання автомобільних номерів.
У кожного варіанту ідентифікації транспорту є свої переваги та недоліки. Який варіант краще вибрати або які технології поєднати можна визначити в результаті передпроєктного обстеження об'єкта та формування технічного завдання. Бажано використовувати два варіанти. Наприклад, зараз на сучасних автоматичних паркувальних майданчиках використовують відразу два варіанти: картонний квиток зі штрих-кодом та автоматичне розпізнавання автомобільного номера. На критих паркінгах, як правило, незмінні умови освітлення. Це дозволяє повною мірою скористатися перевагами система розпізнавання автомобільних номерів. При заїзді формується талон зі штрих-кодом, в цей момент відбувається розпізнавання номера (на квитку друкується номер автомобіля). Далі талон необхідний тільки для оплати послуг паркінгу. При виїзді система розпізнавання автомобільного номера перевірить оплату та підніме шлагбаум.
На підприємствах свої автомобілі можуть бути промарковані RFID мітками, а водії транспорту постачальників можуть використовувати талони з лінійними або QR-кодами. Свій автомобіль може проїжджати КПП, автомобільні вагові, пробовідбірники з мінімальними витратами часу. Без необхідності участі водія в операціях контролю та обліку.
Важливо, що в разі виходу з ладу RFID системи, а такі випадки бувають (особливо після сильних гроз), можна швидко перемкнутися на облік свого транспорту по штрихових кодах.
Фото та відеофіксація — необхідні елементи системи пропускного контролю. Вони надають об'єктивну інформацію для розбору позаштатних ситуацій, а також запобігають претензії контролюючих інспекцій щодо фіктивності товарно-транспортних операцій. На додаток до основної системи автоматизації пропускного контролю транспортних засобів, здійснюється фотофіксація та відеофіксація, а також визначення маси транспортних засобів (і вантажів), що в'їжджають на територію підприємства.
Для кожного підприємства алгоритм, схема роботи та документообіг розробляється індивідуально. Це пов'язано як з територіальним розташуванням контрольно-пропускних пунктів (КПП) підприємства, так і з іншими підрозділами, які взаємодіють з КПП: автомобільна вагова, залізнична вагова, лабораторія, місця вивантаження сировини (комплектуючих), місця завантаження готової продукції, відділ логістики та торгова хата.
Усереднений алгоритм роботи системи
- Оформлення договірної документації.
- Авторизація на web-порталі.
- Підготовка продукції до відвантаження.
- Створення заявки на пропуск, внесення даних про дату, вантажоодержувача, найменування, обсяг планованої до постачання продукції.
- Перевірка відповідності інформації договірної документації.
- Перевірка пропускної здатності вантажоодержувача.
- Присвоєння пропуску QR-коду (і/або штрих-коду).
- Постачання ТМЦ на підприємство.
- Сканування пропуску з отриманням попередніх даних з web-порталу.
- Порівняння фактичної інформації з даними в системі співробітниками КПП.
- Планування черзі.
- Допуск на територію з адресою призначення: автомобільна вагова, місце навантаження-розвантаження.
- Зважування транспорту на автомобільній ваговій з протоколами та фото- відеофіксацією.
- Розвантаження/завантаження продукції.
- Зважування транспорту на автомобільній ваговій з протоколами та фото- відеофіксацією.
- Сканування пропуску на КПП та перевірка ланцюжка оформлення документації та операцій зважування.
- Виїзд з території.
Важливою вимогою, яка повинна закладатися в умови технічного завдання, є можливість швидкого розблокування проїзду. Автоматичні ворота, шлагбауми та інші обмежувачі проїзду повинні мати можливість бути швидко розблоковані. Це дуже важливо з точки зору техніки безпеки та охорони здоров'я — проїзд автомобілів швидкої допомоги та МНС на територію підприємства повинен бути максимально спрощений. Співробітники підприємства повинні мати можливість швидко розблокувати проїзд як за допомогою електроніки, так і механічним способом. Ще важливим доповненням є рекомендація «без фанатизму» в блокуваннях та обмеженнях.
Автоматизація операцій обліку та контролю повинна полегшувати життя та роботу всім співробітникам. Якщо номер автомобіля не розпізнається, тоді повинна бути передбачена операція ручного введення з прив'язкою фотографії автомобіля та номера, а не блокування запису. Фахівці компанії «Восток» зустрічалися з ситуаціями, коли фанатизм співробітників служби безпеки призвів до того, що водій автомобіля, якого взад-вперед ганяв вагар, вийшов з автомобіля, витягнув вагаря через віконце та вибив кілька зубів, а потім поїхав. Далі були розбір та негатив. Щоб уникнути таких ситуацій, в системі повинні бути «м'які» обмеження. Фіксується факт відхилення від норми та передається повідомлення співробітнику, який виконує функції диспетчера. Він додатково перевіряє подію.
Як платформа для побудови системи автоматизації пропускного контролю автотранспорту або її елементів можуть використовуватися:
- промисловий мережевий контролер;
- web-сервер;
- BAS-ERP (1С:Підприємство).
Базовою платформою найчастіше є промисловий мережевий контролер, хоча основні модулі можна прописати і на web-сервері, і на 1С. На кожному підприємстві необхідно проводити бізнес-аналіз, в якій комбінації та на якій платформі краще виконувати старт проєкту. Найчастіше, необхідно використовувати всі три платформи.
Промисловий мережевий контролер виконує обробку інформації безпосередньо в місцях експлуатації, забезпечує узгодження роботи з виконавчими пристроями, обладнанням ідентифікації, контролю та вимірювання (наприклад, автомобільними вагами, датчиками положення).
Web-сервер забезпечує взаємодію із зовнішніми контрагентами (замовниками та постачальниками). Вони можуть самостійно реєструвати доставку в системі, оформляти попередній пропуск, контролювати чергу та стан замовлень.
BAS-ERP (1С:Підприємство) працює як основна система оперативного та управлінського обліку, взаємодіючи, при цьому, з web-сервером та промисловим мережевим контролером.