Автоматизація процесів обліку і контролю у торгових мережах
Сучасні магазини та торгові мережі являють собою складну систему складів, що вимагає оперативного обліку продажів і переміщень товарів. Без автоматизації обліку руху товарів і грошей досягти успіху у цьому бізнесі досить складно.
Темп сучасного бізнесу не дозволяє відкладати процес реєстрації руху товарів. Більш того, автоматизація у торгівлі важлива не тільки як засіб тотального обліку товару в інтересах власників бізнесу, але, перш за, все в інтересах покупців як засіб покращення швидкості та якості обслуговування, звільнення часу продавця, щоб вільно спілкуватися з покупцем.
При організації обліку у торговій мережі важливу роль відіграють програмні та технічні засоби автоматизації, а також забезпечення маркування всього товару, який надходить у продаж. Зазвичай тільки частина товару має штрих-кодове маркування, виконане виробником. Для не маркованого товару торгова мережа повинна сама сформувати штрих-код і прикріпити його до товару. Це можна зробити за допомогою спеціалізованого торгового обладнання: принтери етикеток, сканери штрих-кодів, термінали збору даних.
Дві схеми постачання
З точки зору автоматизації торговельної мережі, кожна торгова точка - це автономний центр реєстрації руху товару і грошей з можливістю передачі даних на центральний сервер торговельної мережі. У таких торгових мережах зустрічаються дві основні схеми постачання товару: централізована і децентралізована постачання.
Централізоване постачання є кращим для автоматизації обліку, оскільки забезпечує єдине маркування товару на центральному складі. При такому постачанні вимоги до інформаційних систем на торгових точках суттєво нижче, ніж при децентралізованому постачанні. На торгову точку надходить уже підготовлена інформація про товар у вигляді накладних внутрішньої передачі, а товар вже маркований і готовий до продажу. Така система постачання зобов'язує вводити на підприємстві штрихове кодування документів.
Децентралізоване постачання вимагає від системи автоматизації забезпечення реєстрації товару, що надходить, при необхідності — його маркування штрих-кодом. Присвоєний товару штрих-код унікальний у межах всієї торгової мережі.
Розподілена інформаційна система торгової мережі повинна забезпечувати єдину накопичувальну систему знижок і єдину політику знижок, можливість переміщення товарів між будь-якими торговими точками мережі, передавати дані про продажі на центральний сервер і отримувати назад інформацію про ціни, нові товари, клієнтів і суми їх покупок на інших торгових точках. Сервер торгової мережі накопичує інформацію про роботу всіх торгових точок, веде єдиний фінансовий облік по кожній торговій точці, при необхідності, забезпечує єдине ціноутворення, розраховує прибутковість точок.
Накопичувальні знижки зроблять покупця постійним клієнтом.
Гостра конкурентна боротьба за покупця, як правило, ведеться саме за допомогою прив'язки покупця дисконтною карткою. Тому, у торгівлі промисловими товарами обов’язково повинна існувати система знижок, яка приваблює та стимулює активність покупців. Дисконтні картки роблять покупця постійним клієнтом магазина. Саме цей психологічний трюк робить покупця постійним клієнтом. При цьому, важливо не просто наявність дисконтної картки з постійною знижкою, а наявність у магазині накопичувальної системи знижок, яка стимулює покупця робити покупки саме тут, поступово заробляючи збільшення знижки для себе. Однак, організувати накопичувальну систему знижок можливо тільки за умови автоматизації обліку товару та клієнтів.
Для прискорення роботи дисконтна карта, також як і товар маркується унікальним штрих-кодом, що дозволяє обробляти її сканером і автоматично розраховувати розмір знижки відповідно до чинної у торговому підприємстві політикою знижок.
Бути конкурентоспроможним
Ніщо так сильно не дратує нашого покупця, як необхідність чекати своєї черги, тому прискорення обслуговування завжди виправдано та окуповує витрати. Автоматизація обліку відіграє у цьому процесі провідну роль. Основний інструмент для продавця — сканер штрих коду. Він дозволяє вибрати товар зі складу, визначити відсоток знижки клієнта за його дисконтною карткою і, у разі повернення, автоматично визначити список товарів, що повертається за товарним чеком.
При такому підході процес освоєння роботи з програмою для продавців не є складним. Знання залишків товару на складі за певним постачальником дозволяє легко зробити замовлення товару, що закінчується. Крім цього, автоматизація дає продавцю необхідну ступінь інформованості про наявність потрібного покупцеві товару, розміру, кольору, матеріалу, сезону, виробника, колекції.
В цілому ефект від автоматизації обліку у торговій мережі досягається шляхом ведення точного кількісного обліку товару, зниження крадіжок та підвищення відповідальності персоналу, прискорення обслуговування покупців, зниження ступеня завантаженості продавців, збільшення товарообігу та прибутку. Все це підвищує престиж і конкурентоспроможність торгового підприємства.
Найважливішим фактором успішної автоматизації торгового об’єкта (мережі) є оптимальний підбір рішення (програмного забезпечення та обладнання), яке повинно повністю відповідати бізнес-процесам Замовника. Тобто правильна оцінка поточних бізнес-процесів (для чинного торгового об’єкта) і правильне розуміння змін у них, яких необхідно досягти шляхом автоматизації, а також правильне тимчасове та ресурсне планування самого впровадження — це і є формула успіху для рітейлера в процесі автоматизації.
Ще одним важливим чинником при виборі рішення для автоматизації є сума витрат для підтримки рішення у працездатному стані та оцінка недоотриманого прибутку при виході рішення з ладу (скільки ресурсів потрібно витрачати на те, щоб все працювало, і скільки втрат понесе рітейлер у разі, якщо щось не працює). Вимоги рітейлерів до обладнання досить прості: помірна вартість, достатній функціонал, локалізація (можливість застосування в Україні), інтегрованість (можливість зв’язки обладнання з системою керування торгового об’єкта), невисока вартість володіння (низький відсоток виходу з ладу та швидке усунення проблем), високий рівень підтримки у будь-якій точці України, здійснення оперативного гарантійного та післягарантійного ремонту.
Проекти по автоматизації торгових об'єктів можна умовно розділити на два типи:
- комплексна автоматизація — коли автоматизуються практично всі процеси торговельного підприємства: від приймання товару від постачальника - до продажу його покупцю;
- часткова автоматизація — автоматизація окремих бізнес-процесів у торговому підприємстві.
Зверніть увагу! Автоматизація обліку у магазині спрямована на те, щоб оперативно показувати теперішній стан справ, допомогти поліпшити контроль над здійснюваними процесами, що відбуваються у магазині. Автоматизація магазину допомагає домогтися того, щоб процеси виконувалися точно так, як вони задумані, не давати змінювати їх, виключити, де це можливо, людський фактор, а також не дозволяти губитися товарам і грошам. Системи автоматизації покликані допомогти прискорювати процеси. Вони не можуть самі створювати та коректувати ці процеси. Якщо ви запланували автоматизацію магазину, рекомендуємо прочитати статтю ERP-системи — чарівна таблетка або інструмент для роботи?
Компанія «Восток» пропонує комплексні рішення по автоматизації торгівлі, обліку та бухгалтерії, поставляє комп'ютерну та офісну техніку, системи зв'язку й безпеки для підприємств України. При необхідності фахівці нашої компанії інтегрують обладнання та програмне забезпечення в єдину комплексну систему обліку та відеоспостереження.
Система відеоаналітики підвищує ефективність практично будь-якого бізнесу.