Штрих-код — штриховий код
Штрих-код, повна назва штриховий код — це найпоширеніша технологія цифрової ідентифікації.
Штриховий код (штрих-кодова символіка) являє собою послідовність чорних ліній та білих проміжків чітко визначених розмірів, за допомогою яких відбувається кодування цифрової та іншої інформації у зручній для машинного зчитування формі. Кожна цифра або знак кодується набором штрихів та проміжків за чітко визначеними правилами (стандарт штрих-коду). Для зчитування штрих-коду використовуються сканер штрих коду.
Існує два основні стандарти штрихового кодування — лінійні (одномірні або 1D) та двомірні (2D) символіки штрих-кодів.
- Лінійними (одномірними) називаються штрих-коди, які читаються в одному напрямку (по горизонталі). Найпоширенішими є такі лінійні символіки: EAN, UPC, Code39, Code128, Codabar, Interleaved 2 of 5. Лінійні символіки дозволяють кодувати невеликий обсяг інформації (до 20-30 символів — зазвичай цифр) за допомогою нескладних штрих-кодів, що читаються недорогими сканерами.
- Двомірними називаються символіки, розроблені для кодування великого обсягу інформації (до декількох сторінок тексту). Двомірний код зчитується за допомогою спеціального сканера двомірних кодів та дозволяє швидко та безпомилково вводити великий обсяг інформації. Розшифровка такого коду проводиться у двох вимірах (по горизонталі та по вертикалі).
Розшифровка штрих-коду товару
13-розрядний штрих-код системи EAN виглядає так, як показано на малюнку:
Цифри, поміщені під графічним зображенням у наведеному штрих-коді, несуть у собі наступну інформацію:
- дві цифри (іноді буває три цифри) — означають код країни походження, тобто код країни-виробника або продавця продукту. Як правило, код країни привласнюється Міжнародною асоціацією EAN та не складається з однієї цифри;
- п'ять цифр — означають код підприємства — виробника або продавця продукції;
- п'ять цифр — це код товару, в якому: 1 цифра — найменування товару, 2 цифра — споживчі властивості, 3 цифра — розміри, маса, 4 цифра — інгредієнти, 5 цифра — колір;
- одна цифра — контрольна цифра, що використовується для перевірки правильності зчитування штрихів сканером;
- іноді вказується ще одна цифра, яка означає знак товару, виготовленого за ліцензією.
Штрих-кодова символіка ITF-14
2D штрих-кодова символіка Data Matrix
Код Data Matrix від фірми CiMatrix являє собою двомірний код, розроблений для розміщення великого обсягу інформації на обмеженій площі поверхні. Штрих-код Data Matrix може зберігати від одного до 500 символів. Код може масштабуватися від 1-mil щільності до 14-дюймової площі. Це означає, що код Data Matrix має теоретичну максимальну щільність 500 млн символів на дюйм! На практиці, реальна щільність істотно обмежується роздільною здатністю друкуючих пристроїв (принтерів штрих-коду) та сканерів.
Код Data Matrix не так чутливий до дефектів друку, як традиційний штрих-код. Схема кодування Data Matrix має високий рівень надмірності, це дозволяє зберігати читаність коду при його частковому пошкодженні або втраті частини коду. Data Matrix застосовується для маркування невеликих предметів, таких як електронні елементи: процесори, мікросхеми, друковані плати, також для маркування електронних приладів, наприклад — мобільних телефонів. Докладно про Data Matrix.
Державні стандарти України та керівні нормативні документи зі штрихового кодування та електронного обміну інформацією (EDІ):
- ДСТУ 3145-95 Коди та кодування інформації. Штрихове кодування. Загальні вимоги.
- ДСТУ 3144-95 Коди та кодування інформації. Штрихове кодування. Терміни та визначення.
- ДСТУ 3146-95 Коди та кодування інформації. Штрихове кодування. Маркування об'єктів ідентифікації. Штрихові позначки EAN. Вимоги до побудови.
- ДСТУ 3147-95 Коди та кодування інформації. Штрихове кодування. Формат та розташування штрихових позначок EAN на тарі та упакуванні товарної продукції. Загальні вимоги.
- ДСТУ 3148-95 Коди та кодування інформації. Штрихове кодування. Система електронного обміну документами на постачання продукції. Загальні вимоги. КНД 50-051-95 Коди та кодування інформації. Штрихове кодування. Вибір та застосування штрихових кодів. Основні положення.
- ДСТУ 3356-96 Коди та кодування інформації. Штрихове кодування. Маркування об'єктів ідентифікації. Порядок присвоєння, реєстрації, перегляду та скасування кодів EAN на продукцію.
- ДСТУ 3359-96 Коди та кодування інформації. Штрихове кодування. Маркування об'єктів ідентифікації. Якість друку штрихкодових позначок. Загальні технічні вимоги та методи контролю.
- ДСТУ 3775-98 Коди та кодування інформації. Штрихове кодування. Маркування об'єктів ідентифікації. Штрихові позначки UCC/EAN-128. Ідентифікатори застосування. Загальні вимоги.
- ДСТУ 3776-98 Коди та кодування інформації. Штрихове кодування. Маркування об'єктів ідентифікації. Код 128. Вимоги до побудови.
Приклад застосування 2D-штих-кода на вході у кафе. У штрих-коді кодуються назва закладу, телефон та адреса сайту. Відвідувачі зчитують інформацію за допомогою мобільного телефону з камерою. Більшість сучасних моделей телефонів розпізнають штрих-код автоматично. Для деяких телефонів знадобиться встановлення додаткової програми.
У даний час штрихові коди EAN/UPC лежать в основі всесвітньої системи штрихкодової ідентифікації, функціонування якої забезпечується двома найбільшими спеціалізованими міжнародними організаціями — GS1 (EAN International) та AIM Global. EAN була створена у 1977 році з ініціативи виробників та дистриб'юторів дванадцяти європейських країн. Європейська Товарна Нумерація (European Article Numbering) стала логічним розвитком американської системи штрихкодової товарної нумерації UPC, яка на той час вже використовувалася у США та Канаді. Протягом кількох наступних років до EAN приєдналися країни Європи, Латинської та Центральної Америки, Азіатсько-тихоокеанського регіону. У 2002 році у EAN Іnternatіonal вступила створена у США — Рада по уніфікованому кодуванню UCC (Unіform Code Councіl) та Канадська рада по електронній комерції. Після цього EAN International у 2003 році отримала нове найменування — GS1, тобто «Всесвітня система», тобто стала першою та єдиною організацією зі стандартизації та уніфікації інформаційного супроводу світової торгівлі з всесвітньої системи стандартів EAN • UCC. На 2006 рік серед учасників GS1 — 101 національна асоціація, які представляють 103 країни. В Україні GS1 представлена асоціацією GS1 Ukraine.
QR Code, як і будь-який інший представник двомірних штрих-кодів, використовує матричну символіку та оперує такими властивими йому характеристиками.
Формат:
- QR Code, має повний спектр можливостей та максимально підтримуваний обсяг інформації, що шифрується;
MicroQR Code, володіє укороченим заголовком та обрізаним обсягом інформації, що шифрується.
Тип кодування:
- numeric data (числовий, підтримує цифр 0-9);
- alphanumeric data (альфа-числовий, підтримує цифри 0-9, літери верхнього регістру A-Z,9 спецсимволи: пробіл, $ % * + — / :);
- byte data (бітовій, за замовчуванням ISO/IEC 8859-1);
- Kanji data (Кандзі пакується в 13 біт).
Даний QR-код містить таку інформацію: vostok.dp.ua, г. Дніпро, вул. Калинова,87.
Застосування штрихових та 2D кодів значно спрощує автоматизацію процесів обліку в торгових та виробничих підприємствах, дозволяє простежувати весь ланцюжок життєвого циклу продукції від сировини до утилізації та вторинної переробки.