Маркування товару
Головним призначенням маркування є ідентифікація товару та доведення основних відомостей про товар до споживача. Маркування — це текст, умовне позначення, малюнок, штриховий код нанесення на упакування або товар.
Маркування штриховим кодом дозволяє оперативно ідентифікувати товар, враховувати при вантажно-розвантажувальних роботах, оприбутковувати або відпускати зі складу, оцінювати та переоцінювати, відпускати споживачеві. Оперативність доставки, спрощення обліку, повний контроль над переміщенням продукції всередині підприємства та на шляху прямування — головні аргументи на користь маркування товарів штриховими кодом.
Інформаційне маркування — доведення до зацікавлених суб'єктів усієї необхідної інформації про товар, що регламентуються законом «Про захист прав споживачів».
Відповідно до цього Закону продавець зобов'язаний надати покупцю наступну інформацію про товар:
- адреса виробника (місце знаходження);
- фірмове найменування (найменування) виробника (виконавця, продавця), імпортера;
- найменування технічного регламенту або інше позначення про обов'язкове підтвердження відповідності товару;
- відомості про основні споживчі властивості товарів відомості про склад (у тому числі найменування використаних у процесі виготовлення харчових добавок, біологічно активних добавок, а також компонентів, отриманих із застосуванням генно-модифікованих організмів, у разі, якщо їх вміст у такому компоненті перевищує 0,9%);
- про харчової цінності, призначення, про умови застосування та зберігання, про способи виготовлення готових страв, вагу (обсяг), дату та місце виготовлення та пакування (розфасування), а також про протипоказання для їх застосування при окремих захворюваннях;
- правила та умови ефективного та безпечного використання товарів;
- інформацію про енергетичну ефективність товарів при необхідності;
- термін служби або термін придатності товарів, а також відомості про дії споживача після закінчення зазначених термінів і можливі наслідки при їх невиконанні, якщо товари після закінчення зазначених термінів становлять небезпеку для життя, здоров'я та майна споживача або стають непридатними для використання за призначенням.
Ідентифікаційне маркування — доведення до споживачів, продавців, експертів та органів контролю інформації, що дозволяє ідентифікувати товари — встановити їх відповідність чинним законам, Держстандартам, договорам по асортиментній приналежності, якості та безпеці.
Маркування товару розробляється під вимоги законодавства у відповідній галузі та під особливості продукції. Багатьом видом продукції актуальною є завдання захисту від підробок. Маркування за допомогою різних захисних елементів та застосування веб-паспорта дозволяє вирішити практично всі завдання, від виконання вимог законодавства (розширена інформація про продукт) до захисту від контрафакту.
Приклад маркування взуття — етикетка для коробки надає основну інформацію, містить товарний штриховий код, заводський серійний номер (теж штриховий код) і QR код веб-паспорт. На самих вшивних ярликах друкується лише QR-код.
Мотиваційне маркування — вплив маркування товару на споживачів і мотивація покупки.
У сучасних умовах виробники прагнуть привернути увагу покупців до своїх товарів за допомогою пакування та маркування для збільшення частки продажів.
Маркування товарів штриховими кодом
Крім звичайних специфікацій, маркування товару передбачає нанесення на етикетку штрихового коду. Зазвичай штриховий код складається з 8-13 символів, які показуються у формі групи штрихів різної товщини. Кожен штрих позначає цифру або букву.
Для розпізнавання штрих-коду без використання електронних сканерів, кожен штрих дублюється цифрою (буквою), розташованої внизу модуля. У світі на сьогодні існує близько 50 стандартів штрихового кодування. Однак активно використовується лише п'ять з них:
- EAN-13;
- код 39 (Code 39) високої, середньої та низької щільності;
- код «2 з 5» (Interleaved 2-of-5);
- UPC;
- Code 128.
Реєстрацією та присвоєнням штрихових кодів займається організація GS1. При маркуванні товару штриховим кодом важливо дотримуватися рекомендації — яким кольором друкувати штрих-код.